صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۶۱۱۲

دهمین جلسه دادگاه| از همکاری رجوی با ساواک تا ارتباط با ثابتی

دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی برگزار و بخش دیگری از جنایات این گروهک برملا شد.

دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سه‌شنبه هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین‌ ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به صورت علنی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

در این جلسه دادگاه تعدادی از اعضای خانواده شهدای ترور حضور دارند.

در ابتدای این جلسه، قاضی دهقانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر ایران اسلامی، دادگاه اتهامات مجاهدین خلق ایران موسوم به منافقین در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران را رسمی و علنی اعلام کرد.

قاضی دهقانی گفت: با توجه به اتمام قرائت کیفرخواست و اظهارات نماینده دادستان در جلسات پیشین دادگاه، اکنون وارد مرحله شنیدن شکایت‌های شاکیان خواهیم شد.
 
وی ادامه داد: بنا بر ماده ۳۹۹ قانون مجازات اسلامی هر زمان نماینده دادستان تقاضای صحبت داشتند، با اجازه دادگاه می‌تواند اظهارات خود را مطرح کند. وکلای متهمان و شکات نیز می‌توانند با اجازه از دادگاه صحبت کنند.

رئیس دادگاه از نماینده دادستان خواست برای بیان آخرین اظهارات خود در جایگاه قرار گیرد.

نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه گفت: بر اساس قوانین وزارت خارجه آمریکا، زمانی که این کشور بخواهد گروهی را تروریستی اعلام کند، باید علت و مصداق‌های آن ها مشخص کند. آمریکا در گزارش سالانه تروریسم خود مصادیق تروریستی بودن گروهک منافقین را اعلام می‌کند. در این گزارش مصادیق تروریست بودن مجاهدین را ترور‌های کور تا بمب گذاری و... عنوان می‌کند.  

وی افزود: پس از اشغال عراق توسط آمریکا این کشور بر خلاف موضع گیری سابق خود، گروهک منافقین را غیرنظامی تلقی می‌کند؛ با وجود اینکه این فرقه در لیست تروریستی قرار داشت.

معمای آمریکایی

نماینده دادستان بیان کرد: آمریکایی‌ها که سازمان منافقین را تروریستی می‌دانستند بعد از اشغال عراق آن را غیرنظامی خواندند؛ موسسه رند نوشته است که این اقدام آمریکا یک معما بود!

نماینده دادستان گفت: گروهک منافقین از روز تاسیس مسلح بوده و ماهیت آن انجام اقدامات مسلحانه بوده است.در لوگوی این گروهک نیز تصویر اسلحه قرار دارد.

وی بیان کرد: موسسان این گروهک هیچگاه توسط امام خمینی (ره) تایید نشدند؛ و پس از انقلاب انبار‌های سلاح را تحویل ندادند. همچنین سلاح‌هایی که دست منافقین بوده دو منشأ دارد، یک سری قبل از انقلاب خریداری شده و بخشی دیگر از زاغه مهمات ارتش غارت شده بود. این گروهک به بهانه‌ی مبارزه با امپریالیسم شاخه نظامی تشکیل داد در حالی که بعد‌ها در دامن آمریکایی‌ها افتاد.

در ادامه نماینده دادستان گفت: توجیه تشکیل شاخه نظامی بود. پس از این امر آن‌ها شروع به جذب افراد و آموزش آن‌ها میکنند، این شاخه نظامی باید آمادگی داشته باشد که این آمادگی نیازمند برگزاری به رژه و مانور است؛ از همین رو رژه‌هایی را در سطح کشور به ویژه در تهران برگزار می کنند و با مردم درگیر می‌شوند.

وی افزود: مجاهدین در آن مقطع مدعی بودند که اکنون ما به سطحی از آمادگی رسیده‌ایم که می‌توانیم حکومت را در چند حرکت ساقط و قدرت را به دست بگیریم. از همین رو افراد خود را در سی‌ام خرداد به خیابان‌ها می‌آورند و کشتار و تخریب اموال مردم را رقم می‌زنند. 

مجاهدین خلق از ابتدا سلاح به دست بودند

نماینده دادستان گفت: اولین مستند این موضوع نیز مجموعه اعلامیه‌های مجاهدین خلق ایران است که این مستندات بیانگر این است که آن‌ها از روز اول سلاح به دست بودند و جلوی خلع سلاح نیز می‌ایستند. 

در ادامه یکی از وکلای شکات در جایگاه حاضر شد و گفت: در  سال ۵۰ مسعود رجوی با تعدادی از همکاران خود توسط ساواک دستگیر شد اما درنهایت رجوی به دلیل همکاری با ساواک از حکم اعدام رهایی پیدا کرد و حکم او به حبس ابد تقلیل یافت. رجوی در طول بازجویی تمامی گروه‌ها و اشخاص مبارز را لو داده و باعث شد در مسیر مبارزات اختلال ایجاد شود.

وی گفت: کاظم رجوی برادر مسعود که در آن سال‌ها مسئول دفتر رژیم پهلوی در ژنو بود،نقش قابل توجهی در تخفیف حکم سرکرده منافقین داشت!

قاضی در ادامه بیان کرد: اظهارات شما مبنی بر این است که شکایت شکات از متهمین این پرونده از پیش از انقلاب است، با توجه به این‌که کیفرخواست در خصوص پس از پیروزی انقلاب است، بنا بر ماده ۳۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه باید در خصوص اظهارات شما تحقیق صورت گیرد؛ اجازه بدهید پس از اظهارات نماینده دادستان نکات خود را بیان کنید.

در ادامه نماینده دادستان گفت: بنا بر مستندات موجود، مجاهدین به کودکان اسلحه و برای مبارزه با امپریالیسم به این کودکان آموزش نظامی می دادند. اما دلیل واقعی تشکیل این شاخه نظامی در کتاب قدرت و دیگر هیچ که نوشته یکی از اعضای جداشده از منافقین است، عنوان شده که سازمان طرح از قبل آماده شده‌ای برای گرفتن قدرت داشت و ارتش نظامی نیمه وقت را تشکیل می دهد. 

نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: در شماره ۱۴۲ نشریه تروریستی منافق به نام مجاهد نوشته شده که هدف از تشکیل ملیشیای منافقین ایجاد یک گروه مسلح بود که آمادگی رویارویی و نبرد قطعی با مردم ایران داشته باشد.

وی افزود: همچنین نشریه مجاهد در شماره ۱۴۶ می‌نویسد: اکنون ملیشیا در دومین نبرد در هزاران پایگاه در سراسر کشور آماده مبارزه است! جعفر حسنی از اعضای فرقه (بخش اجتماعی) در اعترافات خود می‌گوید: کارکرد ملیشیا در جهت براندازی بود؛ در مشهد مانور خیابانی می‌دادیم تا آمادگی خود را حفظ کنیم.

نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: این اعترافات به‌خوبی نشان می‌دهد که گروهک منافقین از همان سپیده‌دم پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال جنگ مسلحانه بوده است.

 شورش مسلحانه منافقین در ۳۰ خرداد یه تظاهرات مسالمت‌آمیز بود؟

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: در کتاب بهرام آذرافروز از اعضای جداشده گروهک تروریستی منافقین آمده است: رجوی اصرار می‌کرد که خشونت را باید در ۳۰ خرداد بالا برد سازمان تصمیم گرفته بود به‌دلیل تخریب آخرین دژ خود (بنی‌صدر) در آن روز دستور آتش داد.

وی افزود: نشریه مجاهد (منافق) می‌نویسد: ۱۰ روز پیش از سی خرداد دسته‌های ۱۰۰ نفره به خیابان می‌رفت تا مبارزه مسلحانه را تمرین کند.

نماینده دادستان گفت: سازمان مجاهدین خلق که با رهبری مسعود رجوی خیال تسلط بر حاکمیت سیاسی را در سر می‌پروراند، پس از شکست در فرآیند مردمی تعیین حاکمیت و به‌دنبال یک سری فعل و انفعالات سریع در ساخت حاکمیت سیاسی کشور هرگز انتظار شکست جناح بنی‌صدر را نداشت چرا که آن‌ها با تأکید بر این مسئله که بنی‌صدر حمایت بخشی از جامعه (به ویژه مجاهدین) را پشت سر دارد رسماً اعلام داشتند که بنی‌صدر می‌تواند در این مقطع کمر ارتجاع را بشکند!

 وی افزود: به‌دنبال شکست جناح بنی‌صدر، سازمان با «بن‌بست» جدی سیاسی تشکیلاتی مواجه شد. بنابراین کادر رهبری مجاهدین برای خروج و یا شکستن این بن بست سیاسی تشکیلاتی و به طمع تصاحب قدرت، گام در مسیری نهاد که نهایت آن تقابل مسلحانه با جمهوری اسلامی بود.

رجوی جزئیات اطلاعات اعضا را لو داد

در ادامه وکیل مدافع شکات دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک تروریستی منافقین در جایگاه حاضر شد و گفت: برگه‌های بازجویی مسعود رجوی نشان می‌دهد که رجوی ریز جزئیات اعضا را لو داده بود.

وی افزود: کمک رجوی به ساواک در حدی بود که زاهدی رئیس ساواک برای شاه نامه نوشت تا برای رجوی تخفیف بگیرد، همکاری مسعود رجوی با ساواک منجر به کشته شدن ۱۰ نفر از اعضا شد.

رجوی عامل نفوذی ساواک بود!

وکیل شکات در دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک تروریستیِ منافقین بیان کرد: اسناد ساواک بیانگر این امر است که مسعود رجوی در سطحی بالا با سازمان اطلاعات و امنیت شاه همکاری کرده تا جایی که ساواک او را همکار خود نامیده است. 

وی گفت: مسعود رجوی در اسناد بازجویی کروکی همه مبارزان را در اختیار ساواک قرار داده است. این اسناد نشان می‌دهد که رجوی نه یک مبارز بلکه عامل نفوذی ساواک در میان مبارزین بوده است.

ارتباط پرویز ثابتی با مسعود رجوی‌ و برادرش 

سید عبدالله متولیان پژوهشگر تاریخ در دادگاه مطرح کرد: دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک منافقین یک کلاس درس در جنگ ادراکی است. این دادگاه برا بسیاری از جوانان به ویژه آنان که خیلی اسناد تاریخی را نمی‌خوانند، جهاد تبیین محسوب می‌شود.

این پژوهشگر در ادامه گفت: ماهیت سازمان مجاهدین خلق را نمی‌توان از گروهک نهضت آزادی جداگانه مورد بررسی قرار داد؛ به گفته بازرگان اعضای این سازمان فرزندان من هستند و افرادی، چون سعید محسن از اعضای نهضت آزادی بودند.اعضای کادر مرکزی و موسسان گروهک عضو نهضت آزادی بودند.

مسعود رجوی همکار ساواک بود و نه کارمند رسمی آن

متولیان با بیان اینکه مسعود رجوی همکار ساواک بود و نه کارمند رسمی آن، خاطرنشان کرد: در اسناد پژوهشی همکار سطوحی دارد در اینجا مراد فردی است که منبع و حقوق بگیر محسوب می‌شود.

وی گفت: کاظم رجوی ماهیانه ده هزار فرانک از ساواک حقوق می‌گرفت. پدر مسعود رجوی برای شاه نامه نوشت که خانواده رجوی سرسپرده شاه است این نامه را کاظم رجوی به پرویز ثابتی داد تا به دست شاه برساند!

متولیان گفت: در کتاب منتشر شده از ثابتی عنوان شده: سال ۱۳۳۶ برای کاظم رجوی به اروپا رفت، من هم برای مسافرتی به سوییس رفتم. حوالی سال ۴۷ خواستم که کاظم رجوی را ملاقات کنم، به او تماس گرفتم و با او قرار گذاشتم، از او پرسیدم اینجا چه میکنی؟ البته پرونده او را مطالعه کرده بودم، دیدم که خیلی سخت نیست و انتقاداتی به شاه دارد. و او نمی دانست که برادرش عضو مجاهدین است.

این پژوهشگر با بیان اینکه در ۱۳۵۰ عنوان سازمان آزادی بخش ایران را دارد نه مجاهدین خلق، ادامه داد: در ادامه این کتاب ثابتی نوشته شده: "دم او سست بود و او را برای ساواک استخدامش کردم و ماهانه هزار فرانک به او پرداخت می شد." این مستندات نشان می دتد از سال ۴۷ سازمان آزادی بخش را رصد می کرد و در تور ویژه ساواک بود. 

وی افزود: پرویز ثابتی قصد نفوذ به این سازمان آزادی بخش را داشته و موفق هم می شود. در سال ۱۳۵۰ برادر کاظم رجوی دستگیر شد، پس از دستگیری مسعود رجوی، برادرش به ثابتی نامه نوشت و دست به دامن او شد. 

این پژوهشگر ادامه داد: ثابتی در کتاب خود می نویسد که در گزارشی خدمات برادر مسعود رجوی را به شاه نوشتم، حکم او از اعدام به حبس ابد تقلیل یافت. پس از آن نیز مسعود رجوی در بازجویی ها همکاری کرد و آرام بود. در روزنامه ها نوشتیم که ۱۰ نفر اعدام شدند و رجوی به علت همکاری تخفیف داده شد. 

متولیان گفت: در این دادگاه در خصوص یک تفکر صحبت میکنیم که یک دهم آن همانند کوه یخی مشخص است.  

وی افزود: بر اساس نوشته های ثابتی مسعود رجوی در بازجویی ها خیلی ها را معرفی کرد و به زندانیان که شلوغ می کردند میگفت شلوغ نکنند. او اتوماتیک وار رهبر شده بود . بر اساس مستندات موجود امکان این است که مسعود رجوی را ساواک رییس گروهک منافقین کرده است. ریاست او ناشی از یک کودتای خونین درون سازمانی است. همچین تصرف سازمان مجاهدین را ساواک برای او فراهم کرده است.

متولیان بیان کرد: برخلاف تصور بسیاری که سازمان مجاهدین به اردوگاه شوروی ارتباط داشته، رویکرد منافقین آمریکایی یا غربی است.  هیچ کدام از اعضای گروهک به شرق پناهنده نشدند ، زمانی که سرکرده این گروهک فرار می کند به فرودگاه نظامی فرانسه می رود. بر اساس مصاحبه ای که می کند حتی نامی از کشور شرقی هم نمی برد. همچنین جریان تروریستی در داخل عراق توسط آمریکایی ها هدایت می شده نه عراقیان. ۸۵ کشور در جنگ تحمیلی حضور داشتند اما آمریکایی ها از اشرف مراقبت می‌کردند.

گروهک نهضت آزادی مادر منافقین است

این پژوهشگر تاریخ در دادگاه گفت: دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک منافقین یک کلاس درس در جنگ ادراکی است. در دورانی که جوانان خیلی اسناد تاریخی را نمی‌خوانند این دادگاه جهاد تبیین برای آن‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ماهیت سازمان مجاهدین خلق را نمی‌توان مجزا از گروهک نهضت آزادی مورد بررسی قرار داد؛ بازرگان می‌گفت اعضای این سازمان فرزندان من هستند و افرادی چون سعید محسن از اعضای نهضت آزادی بودند.

متولیان با بیان اینکه اعضای کادر مرکزی و موسسان گروهک عضو نهضت آزادی بودند، تصریح کرد: مسعود رجوی همکار ساواک بود و نه کارمند رسمی آن. در اسناد پژوهشی همکار سطوحی دارد در اینجا مراد فردی است که منبع و حقوق‌بگیر محسوب می‌شود. کاظم رجوی ماهیانه ۱۰ هزار فرانک از ساواک حقوق می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پدر مسعود رجوی برای شاه نامه نوشت که خانواده رجوی سرسپرده شاه است این نامه را کاظم رجوی به پرویز ثابتی داد تا به دست شاه برساند!

اتحاد راهبردی منافقین و گروهک نهضت آزادی 

وی افزود: مسعود رجوی ارتباط ایدئولوژیک سازمان با نهضت و شخص مهندس بازرگان را این‌گونه عنوان می‌‌کند: از نظر ایدئولوژیک، مهندس بازرگان از نمایندگان سازمان مجاهدین خلق به شمار می‌آیند و مجاهدین نیز پیوستن ازاین نظر خود را مدیون او می‌دانند. (در نشریه مجاهد ۱۶بهمن۵۹ ) این در حالی است که محمد حنیف‌نژاد و سعید محسن که از موسسین مجاهدین خلق نام‌ برده می‌شوند، از نیروهای نهضت آزادی و جبهه ملی بودند که تحت تاثیر اندیشه‌های بازرگان و مجاهدین خلق را بنیان نهادند و اندیشه التقاطی از بدو زایش در این سازمان وارد شد و مهندس بازرگان آن‌ها را فرزندان مجاهد خود خطاب می‌کند.

این پژوهشگر گفت: کتاب اصلی آموزش ایدئولوژی سازمان یعنی کتاب «راه انبیا، راه بشر» به‌شدت تحت تاثیر کتاب «راه طی‌شده» مهندس بازرگان است. 

وی افزود: همچنین بازرگان در بیانیه‌ای از نامزدی مسعود رجوی در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت همه جانبه می‌کند ابراز امیدواری می‌کند که «برای تامین وحدت و حقوق گروه های اقلیت، امیدوارم آقای مسعود رجوی که معرف جناح پرشوری از جوانان با ایمان است، نیز به مجلس راه یابد(روزنامه مجاهد،۱۷ اردیبهشت۵۹)»

متولیان بیان کرد: گروهک منافقین اگرچه از نظر ذهنی چپ‌گرا بود اما تمامی اعضای آن پناهنده به اردوگاه غرب شدند و حتی رجوی پاریس را برای اقامت انتخاب کرد؛ مجاهدین خلق گروهی التقاطی بود که توسط نهضت آزادی بازیچه دست سازمان های جاسوسی غربی شد.

در ادامه این جلسه دادگاه زهره سادات لاجوردی فرزند سید اسدالله لاجوردی در جایگاه قرار گرفت و گفت: در حال حاضر به عنوان کارشناس تاریخ در این جایگاه قرار دارم.

وی با اشاره به مستندات جمع آوری مواد محترقه و سلاح توسط گروهک منافقین و برگزاری دوره‌های آموزش نظامی شهروندان برای تشکیل ارتش منظم گفت: از جمله ترورهایی که قبل از کشتار سال ۱۳۶۰ انجام شده بود در ۲۸ تیر ۱۳۵۸ با پرتاب یک نارنجک یکی از پاسداران  در کرج را مجروح کردند.

لاجوردی در ادامه خاطرنشان ‌کرد: همچنین در ۲۵ مرداد ۱۳۵۸ ماموران در یک بنگاه باربری در چهارراه مولوی مقادیر زیادی اسلحه و مهمات را کشف کردند، یا مقادیر زیادی مواد منفجره ، خشاب، کلاشینکف در محلات کشف شده بود همچنین از خانه تیمی در آبادان ۳۰ قبضه سلاح، لباس های غواصی و بی‌سیم های سپاه پاسداران که برای شنود استفاده میکردند، کشف شد.

وی ادامه داد: اعضای این گروهک تروریستی قبل از سال ۶۰ درصدد جمع‌آوری مهمات بودند و این اقدامات حاکی از آن بود که آنها برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران نقشه کشیده بودند.

لاجوردی خاطرنشان کرد: مطابق قرائن و شواهد جمع‌آوری این حجم از مهمات و اسلحه‌ها علی‌رغم اینکه اعلام شده بود سلاح‌هایی که در اختیار مردم قرار دارد، تحویل دهند حاکی از این است که آنها اندیشه‌هایی را در سر داشتند.

قاضی دادگاه بیان کرد: دادگاه اظهارات نماینده دادستان، شاکیان و وکلای آنها همچنین وکلای متهمان را خواهد شنید و در نهایت با توجه به همه جوانب و مستندات و براساس اسناد ارائه شده داوری و نظر خود را اعلام خواهد کرد.

در این لحظه از دادگاه یکی از وکلای تسخیری متهمان نسبت به اظهارات کارشناسان اعتراض کرد.

قاضی دادگاه توضیح داد: وکیل شکات نسبت به واژه غیررسمی ورود اعتراض دارد و اقدامات آنها را با ارائه مستندات به قبل از انقلاب نسبت می‌دهد بنابراین اکنون در این پرونده نقص در تحقیقات وجود دارد و دادگاه تکلیف دارد تحقیقات را تکمیل کند و مطابق تجویز قانون خود ورود دارد.

و‌کیل منافقین: جرایم مجاهدین در پیش از انقلاب را بررسی نکنید

یکی از وکلای منافقین در دادگاه گفت: وکلای شکات حق ورود غیر رسمی و دادن انتساب جدید به پرونده را ندارد.

قاضی دادگاه در پاسخ به او گفت: بر اساس ماده ۳۴۱ قانون کیفری دادگاه تکلیف دارد نسبت به ادعا‌های صورت گرفته تحقیقات انجام دهد و استمرار جرم در قبل از انقلاب که در کیفرخواست به آن توجه نشده را نیز بررسی کند.

 منافقین باید غرامت بدهند

مهدی چیذری، شاکی دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک تروریستی منافقین گفت:در ۲۳ اسفند سال ۷۸ در حمله منافقین در مجتمع مسکونی نور با پرتاب خمپاره مجروح شدم و پای چپم را از دست دادم.

وی با بیان اینکه مهندس ناظر در یک پروژه شهرداری بودم، خاطرنشان کرد: در روزی این اتفاق برایم افتاد که یک کودک یک ساله داشتم. 

چیذری افزود: در آن حمله به منازل و خودرو مردم آسیب وارد شد. از دادگاه می‌خواهم برای رسیدگی به حقوق قربانیان از هیچ تلاشی فروگذاری نکند.

وی تصریح کرد: با توجه به صدمات تقاضای دیه و قصاص هم دارم؛ علاوه بر صدمات به پا حدود ۷۵ ترکش در بدن دارم و هنوز تحت درمان هستم.

عامل و آمر ترور باید قصاص شوند

محمد تقی سمرقندی فرزند شهید غلامرضا سمرقندی در جایگاه حاضر شد و مطرح کرد: پدرم عازم جبهه بود که توسط یک تیم تروریستی به شهادت رسیدند. در سال ۶۰ و پس از فتح یکی از خانه‌های تیمی منافقین آنجا را به درمانگاه تبدیل کرد.

وی گفت: این اقدام خشم منافقین کوردل را برانگیخت و در سپیده دم  هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ هنگامی که این روحانی بزرگوار به همراه پاسدار جان برکف شهید قربان اطاعتی، عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند در مقابل بیمارستان امام خمینی با شلیک گلوله‌های منافقین به شهادت رسیدند.

این فرزند شهید ادامه داد: منافقین فرقه‌ای ساخته شده از کینه است؛در نشریه منافقین نوشتند که پدرم را مجاهدین شهید کرده است.خانواده ما در شرایطی پدر را از دست داد که ۱۳ بچه یتیم روی دست مادرم مانده بود؛ از دادگاه می‌خواهم که عوامل و آمرین ترور را به مجازات برساند.

در ادامه نیز کبری قنبری مادر شهید داود ارجمندی در جایگاه حاضر شد و گفت: پسر من مانند همه جوان‌های ایرانی در زمان جنگ تصمیم گرفت که به‌صورت داوطلبانه به جبهه برود؛ به همین دلیل برای آموزش از طریق بسیج اقدام کرد.

وی ادامه داد: پسرم در دوره آموزشی در حالی که با همکارانش در خودرو بودند، از سوی منافقین تعقیب شدند، این تعقیب و گریز خیابانی به درگیری منجر شد که شهادت ۲ سرنشین از سه سرنشین خودرو را به دنبال داشت.

این مادر شهید تصریح کرد: چرا منافقین باید آزادانه بگردند؛ آمریکا همان‌گونه که حامی منافقین بود، حامی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه نیز است؛ آمریکا اَبَر قدرت نیست، بلکه اَبَر ظالم است. 

وی در پایان اظهارات خود گفت: برای مجازات منافقین از هیچ خدمتی کوتاهی نمی‌کنم، امیدوارم ریشه این منافقین از روی زمین کنده شود.

جلسه بعدی 28 فروردین 1403 برگزار می شود

در ادامه رئیس دادگاه با اشاره به ماده ۳۶۹ قانون آیین دادرسی و تاکید بر استمرار محاکمه، اظهار کرد: جلسه بعدی دادگاه باتوجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و عید نوروز ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و در طول این مدت دادگاه درخصوص رفع نقص‌ها و تکمیل تحقیقات اقدام خواهد کرد. 
 
وی ادامه داد: با توجه به گستردگی اقدامات این گروهک به قربانیان و افرادی که در نتیجه اقدامات این گروهک آسیب و صدمه دیده‌اند؛ چه در داخل چه در خارج از کشور، اگر شکایتی دارند به دادسرای تهران یا شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران اعلام کنند تا دادگاه بررسی لازم را انجام دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات